Veelgestelde vragen

Kom je er niet helemaal uit? Hieronder vind je de antwoorden op de meestgestelde vragen over het Developers Portal en onze API's.

  • Met de API KVK Handelsregister Zoeken kun je een bedrijf opzoeken door bijvoorbeeld de handelsnaam of plaats in te voeren. Op zoek naar meer informatie? Elk zoekresultaat heeft een hypermedia-link naar de API Basisprofiel en/ of Vestigingsprofiel, binnen REST ook wel bekend als HATEAOS. Basisprofiel kan alleen bevraagd worden met een KVK-nummer en Vestigingsprofiel alleen met een vestigingsnummer. 

  • Dit kan op twee manieren (beide kosteloos):

    1. Via onze SwaggerUI.
    2. Via eigen software met onze test API-key: l7xx1f2691f2520d487b902f4e0b57a0b197. Zie voor meer informatie de documentatie. LET OP: Voor testen met eigen software moet het TLS-certificaat api.kvk.nl geaccepteerd worden door je software. Voor meer informatie zie onze Handleiding TLS-certificaat.
  • In de documentatie vind je de mogelijke in- en output velden per API.

  • Nee, dit is niet mogelijk.

  • Nee, dit is niet mogelijk.

  • Nee, dit is niet mogelijk.

  • De API Basisprofiel gebruik je om alle actieve handelsnamen van de hoofdvestiging te vinden. Om de handelsnamen van alle nevenvestigingen te achterhalen gebruik je, per vestiging, de API Vestigingsprofiel.

  • Nee. De API’s geven geen overzicht van de mutaties (historisch data). Bestel daarvoor het product Historie via de website van KVK.

  • Nee, dit is niet mogelijk.

  • Nee, dit is niet mogelijk.

  • Ja, de limiet is 300.000 bevragingen per maand met een rate van maximaal 100 per seconde.

  • Ja. Dit zijn alle zoekmogelijkheden in de API KVK Handelsregister Zoeken:

    • KVK-nummer
    • RSIN
    • Vestigingsnummer
    • Naam
    • Straat en plaats
    • Postcode en huisnummer (nieuw)

    Postcode en huisnummer worden niet standaard in het zoekresultaat getoond, tenzij hier op wordt gezocht.

  • Met de API Zoeken kun je alleen bedrijven opzoeken. De informatie haal je op met de twee andere API's. De API KVK Handelsregister Basisprofiel werkt met het gevonden KVK-nummer. De API KVK Handelsregister Vestigingsprofiel werkt met het gevonden vestigingsnummer.

  • API Zoeken werkt op dit moment niet zoals een Google zoekmachine. Alleen bij specifieke zoekopdrachten, compleet en zonder spelfouten, worden relevante zoekresultaten weergegeven

  • Ja. Je kunt maximaal 1000 zoekresultaten bekijken.

  • Nee, dit is niet mogelijk.

  • Nee, dat is op dit moment niet mogelijk.

  • Uitgeschreven vestigingen worden standaard uit de resultaten gefilterd. Wil je deze toch bekijken? Voeg dan “includelnactiveRegistrations” toe aan de query.  

  • Ja, de maximale lengte voor de straatnaam is 256 karakters.

  • Ja. Dit komt voor wanneer een bedrijf in het handelsregister geregistreerd staat als failliet en de vestigingen op non-actief staan. De SBI-codes en andere vestigingsinformatie zijn dan niet zichtbaar.

  • Als de ondernemer het aantal medewerkers niet heeft opgegeven dan zijn de velden "Aantal voltijd werkzame personen" en "Aantal deeltijd werkzame personen" onder het onderdeel informatie hoofdvestiging leeg.

  • Ja. Raadpleeg hiervoor de documentatie.

  • Je betaalt maandelijks € 5,65 per API-key voor de aansluiting. Als je KVK Handelsregister Basisprofiel of Vestigingsprofiel gebruikt dan betaal je € 0,018 per bevraging. KVK Handelsregister Zoeken is gratis. Meer weten over tarieven? Check dan de productpagina’s op het Developer Portal.

  • Ja, als het gaat om je eigen applicaties, nee als het gaat om de applicaties van het Developer Portal.

  • Met de WW code kun je alleen inloggen op www.kvk.nl. Op het Developer Portal log je in met je zelfgekozen gebruikersnaam en wachtwoord.

  • Ga naar het Developer Portal, vul alle gegevens in en vraag een API-key/ aansluiting aan. Wil je een extra API-key aanvragen? Volg dan dezelfde stappen. Je krijgt een nieuw contract want het is op dit moment niet mogelijk om meerdere API-keys aan te vragen onder hetzelfde contract.

  • Een API-abonnement kun je schriftelijk opzeggen. Stuur een brief naar jouw KVK-regiokantoor of een e-mail naar: account@kvk.nl. Houdt er rekening mee dat een brief langer onderweg is en dat dit een (extra) maandovergang en abonnementskosten tot gevolg kan hebben.

  • De overeenkomst loopt door tot en met de laatste dag van de volgende kalendermaand en eindigt daarna. Bijvoorbeeld: als je opzegt op 2 november dan loopt de overeenkomst door tot en met 31 december.

  • Op dit moment is het niet mogelijk om een API-abonnement over te zetten naar een ander KVK-nummer. Je kunt de oude aansluiting opzeggen en vervolgens een nieuwe aanvragen.

  • Neem contact op met de afdeling Verkoop Binnendienst. Stuur een e-mail naar: account@kvk.nl of bel naar: 088 585 34 34.

  • Neem contact op met de afdeling Verkoop Binnendienst. Stuur een e-mail naar: account@kvk.nl of bel naar: 088 585 34 34.

  • Ja, dat klopt.

  • Ga naar reset-password en vul je gebruikersnaam in. Je ontvangt een e-mail met instructies voor het aanmaken van een nieuw wachtwoord. 

  • Neem contact op met de KVK Servicedesk om je gebruikersnaam op te vragen. Telefoonnummer: 088 585 3030. We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:00 uur. 

  • Ga naar reset-password en vul je gebruikersnaam in. Je ontvangt een e-mail met instructies voor het aanmaken van een nieuw wachtwoord. 

  • Login op het KVK Developer Portal en ga naar “Mijn API-keys”.

  • De administrator van jouw organisatie kan accounts toevoegen en verwijderen. De administrator account wordt door ons verwijderd wanneer het contract wordt opgezegd.

  • Login op het KVK Developer Portal en ga naar “Mijn gegevens”. Je kunt hier je inlog- en contactgegevens wijzigen.

  • Login op het KVK Developer Portal en ga naar “Mijn API-keys”.

  • KVK Handelsregister Zoeken: https://api.kvk.nl/api/v1/zoeken 
    KVK Handelsregister Basisprofiel: https://api.kvk.nl/api/v1/basisprofielen
    KVK Handelsregister Vestigingsprofiel: https://api.kvk.nl/api/v1/vestigingsprofielen 
    KVK Handelsregister Naamgeving: https://api.kvk.nl/api/v1/naamgevingen

  • TLS (in het verleden ook wel SSL) beveiligt de verbinding tussen twee computers. Om zo’n beveiligde verbinding te krijgen, heb je een certificaat nodig, een TLS-certificaat. Een certificaat bevat gegevens over de certificaathouder, het domein, de naam van de instantie die het certificaat heeft uitgegeven, het land waarin het certificaat is uitgegeven en de geldigheidsduur. Hierdoor ben je er van verzekerd dat je systeem communiceert met de KVK.

  • Er bestaan publieke en private certificaten. Publieke certificaten worden standaard door je software vertrouwt. Voor private certificaten geldt dit niet. Voor machine-tot- machine communicatie gebruikt de Nederlandse overheid per 1 oktober 2020 - en dus ook de KVK - altijd private certificaten. Dit betekent dat je ons TLS-certificaat moet ‘vertrouwen’ in je software.

  • Ja, mits de voorwaarden uit de overeenkomst en gebruiksvoorwaarden in acht worden genomen. Om een overeenkomst te tekenen moet je ingeschreven staan in het handelsregister en tekenbevoegd zijn. Particulier gebruik wordt hiermee uitgesloten.

  • Ja, dat kan.

  • Binnen enkele werkdagen nadat je je hebt aangemeld en de toegestuurde overeenkomst ondertekend door ons retour is ontvangen.

  • Je betaalgegevens worden uitsluitend gebruikt voor betalingen van de KVK API. Je gegevens worden niet gedeeld met derden en niet gebruikt voor andere betaalprocessen van KVK.

  • KVK API’s zijn vrijgesteld van btw. Je ontvangt een factuur zonder btw-heffing.

  • Een update wordt minimaal 48 uur van tevoren aangekondigd met serviceberichten via de mail vanuit KVK Servicedesk. Het is moeilijk aan te geven hoe vaak een update plaatsvindt. Nieuwe releases zijn afhankelijk van de doorontwikkeling van de KVK API. Krijg je deze updates niet, maar wil je dat wel? Stuur ons een verzoek middels ons contactformulier.

  • We informeren via de mail. De contactpersoon die je bij het aanmelden aan ons doorgeeft, ontvangt een servicebericht. Wil jij deze updates ook ontvangen? Stuur ons een verzoek middels ons contactformulier.

  • De gemiddelde responstijd ligt rond de 500 ms.

  • Als betaalwijze voor de KVK API hanteert de Kamer van Koophandel automatische incasso of stuurt zij een factuur met betalingstermijn toe.

  • Een voorbeeldovereenkomst, de servicegarantie en gebruiksvoorwaarden vind je bij de voorwaarden.

Staat je vraag er niet tussen?

Neem contact met ons op. Binnen uiterlijk 5 werkdagen heb je een reactie van ons.

Contact opnemen