Veelgestelde vragen

Kom je er niet helemaal uit? Hieronder vind je de antwoorden op de meestgestelde vragen over het Developers Portal en onze API's.

  • Met de API KVK Handelsregister Zoeken kun je een bedrijf opzoeken door bijvoorbeeld de handelsnaam of plaats in te voeren.

    Op zoek naar meer informatie? Elk zoekresultaat heeft een hypermedia-link naar de API Basisprofiel en/ of Vestigingsprofiel, binnen REST ook wel bekend als HATEAOS. Basisprofiel kan alleen bevraagd worden met een KVK-nummer en Vestigingsprofiel alleen met een vestigingsnummer.

  • We hebben een Swagger-widget waarmee je de API’s kunt testen. Meer informatie vind je op het KVK Developer Portal.

  • In de API-handleiding (pagina 10 t/m 19) vind je een matrix met alle mogelijke in- en output velden per API.

  • Nee, dit is niet mogelijk.

  • Nee, dit is niet mogelijk.

  • Nee, dit is niet mogelijk.

  • De API Basisprofiel gebruik je om alle actieve handelsnamen van de hoofdvestiging te vinden. Om de handelsnamen van alle nevenvestigingen te achterhalen gebruik je, per vestiging, de API Vestigingsprofiel.

  • Nee. De API’s geven geen overzicht van de mutaties (historisch data). Bestel daarvoor het product Historie via de website van KVK.

  • Nee, dit is niet mogelijk.

  • Nee, dit is niet mogelijk.

  • Nee. Hou zelf het aantal bevragingen in de gaten om een hoge rekening te voorkomen.

  • Ja. Dit zijn alle zoekmogelijkheden in de API KVK Handelsregister Zoeken:

    • KVK-nummer
    • RSIN
    • Vestigingsnummer
    • Naam
    • Straat en plaats
    • Postcode en huisnummer (nieuw)

    Postcode en huisnummer worden niet standaard in het zoekresultaat getoond, tenzij hier op wordt gezocht.

  • Met de API Zoeken kun je alleen bedrijven opzoeken. De informatie haal je op met de twee andere API's. De API KVK Handelsregister Basisprofiel werkt met het gevonden KVK-nummer. De API KVK Handelsregister Vestigingsprofiel werkt met het gevonden vestigingsnummer.

  • API Zoeken werkt op dit moment niet zoals een Google zoekmachine. Alleen bij specifieke zoekopdrachten, compleet en zonder spelfouten, worden relevante zoekresultaten weergegeven

  • Ja. Je kunt maximaal 1000 zoekresultaten bekijken.

  • Nee, dit is niet mogelijk.

  • Nee, dat is op dit moment niet mogelijk.

  • Uitgeschreven vestigingen worden standaard uit de resultaten gefilterd. Wil je deze toch bekijken? Voeg dan “includelnactiveRegistrations” toe aan de query.  

  • Ja, de maximale lengte voor de straatnaam is 256 karakters.

  • Ja. Dit komt voor wanneer een bedrijf in het handelsregister geregistreerd staat als failliet en de vestigingen op non-actief staan. De SBI-codes en andere vestigingsinformatie zijn dan niet zichtbaar.

  • Als de ondernemer het aantal medewerkers niet heeft opgegeven dan zijn de velden "Aantal voltijd werkzame personen" en "Aantal deeltijd werkzame personen" onder het onderdeel informatie hoofdvestiging leeg.

  • Ja. Raadpleeg hiervoor de API-handleiding (pagina 20).

  • Je betaalt maandelijks € 5,20 per API-key voor de aansluiting. Als je KVK Handelsregister Basisprofiel of Vestigingsprofiel gebruikt dan betaal je € 0,016 per bevraging. KVK Handelsregister Zoeken is gratis.

    Meer weten over tarieven? Check dan de productpagina’s op het Developer Portal.

  • Ja, als het gaat om je eigen applicaties, nee als het gaat om de applicaties van het Developer Portal.

  • Met de WW code kun je alleen inloggen op www.kvk.nl. Op het Developer Portal log je in met je zelfgekozen gebruikersnaam en wachtwoord.

  • Ga naar het Developer Portal, vul alle gegevens in en vraag een API-key/ aansluiting aan. Wil je een extra API-key aanvragen? Volg dan dezelfde stappen. Je krijgt een nieuw contract want het is op dit moment niet mogelijk om meerdere API-keys aan te vragen onder hetzelfde contract.

  • Een API-abonnement kun je schriftelijk opzeggen. Stuur een brief naar jouw KVK-regiokantoor of een e-mail naar: account@kvk.nl. Houdt er rekening mee dat een brief langer onderweg is en dat dit een (extra) maandovergang en abonnementskosten tot gevolg kan hebben.

  • De overeenkomst loopt door tot en met de laatste dag van de volgende kalendermaand en eindigt daarna. Bijvoorbeeld: als je opzegt op 2 november dan loopt de overeenkomst door tot en met 31 december.

  • Op dit moment is het niet mogelijk om een API-abonnement over te zetten naar een ander KVK-nummer. Je kunt de oude aansluiting opzeggen en vervolgens een nieuwe aanvragen.

  • Neem contact op met de afdeling Verkoop Binnendienst. Stuur een e-mail naar: account@kvk.nl of bel naar: 088 585 34 34.

  • Neem contact op met de afdeling Verkoop Binnendienst. Stuur een e-mail naar: account@kvk.nl of bel naar: 088 585 34 34.

  • Ja, dat klopt.

  • Bekijk de voorbeeld factuur.

  • Ga naar reset-password en vul je gebruikersnaam in. Je ontvangt een e-mail met instructies voor het aanmaken van een nieuw wachtwoord. 

  • Neem contact op met de KVK Servicedesk om je gebruikersnaam op te vragen. Telefoonnummer: 088 585 3030. We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:00 uur. 

  • Ga naar reset-password en vul je gebruikersnaam in. Je ontvangt een e-mail met instructies voor het aanmaken van een nieuw wachtwoord. 

  • Login op het KVK Developer Portal en ga naar “Mijn API-keys”.

  • De administrator van jouw organisatie kan accounts toevoegen en verwijderen. De administrator account wordt door ons verwijderd wanneer het contract wordt opgezegd.

  • Login op het KVK Developer Portal en ga naar “Mijn gegevens”. Je kunt hier je inlog- en contactgegevens wijzigen.

  • Login op het KVK Developer Portal en ga naar “Mijn API-keys”.

  • KVK Handelsregister Zoeken: https://api.kvk.nl/api/v1/zoeken

    KVK Handelsregister Basisprofiel: https://api.kvk.nl/api/v1/basisprofielen

    KVK Handelsregister Vestigingsprofiel: https://api.kvk.nl/api/v1/vestigingsprofielen

  • Omdat de oude API's Handelsregister Search en Profile anders werken dan de nieuwe API's hebben we een schema gemaakt waarin je precies kunt zien hoe de nieuwe API's werken.

    Met de API KVK Handelsregister Zoeken zoek je bedrijven op met bijvoorbeeld een handelsnaam en/of plaats. Elk zoekresultaat heeft een hypermedia-link naar de API KVK Handelsregister Basisprofiel (kan alleen bevraagd worden met KVK-nummer) en/of KVK Handelsregister Vestigingsprofiel (kan alleen bevraagd worden met het vestigingsnummer) voor het bevragen van meer informatie. Dit is binnen REST ook wel bekend als HATEAOS.

    Voorbeeld gebruik nieuwe API's

  • Deze oude API’s verdwijnen per 1 april 2022:

    • KVK Handelsregister Search
    • KVK Handelsregister Profile

    Dit zijn de nieuwe, vervangende API’s:

    • KVK Handelsregister Zoeken – zoek op KVK-nummer, straat, plaats of indicatie hoofd-nevenvestiging.
    • KVK Handelsregister Basisprofiel – algemene gegevens van een organisatie opvragen op basis van het KVK-nummer.
    • KVK Handelsregister Vestigingsprofiel – specifieke gegevens van een vestiging opvragen op basis van het vestigingsnummer.
  • Met de API KVK Handelsregister Search kon je zoeken én basisgegevens opvragen. Met de API KVK Handelsregister Zoeken kun je alleen zoeken. Gebruik de nieuwe API's KVK Handelsregister Basisprofiel of Vestigingsprofiel om informatie op te halen.

    Om privacy redenen is het niet meer mogelijk om te zoeken op huisnummer en/of postcode. Om dezelfde reden is vrij zoeken in alle velden op dit moment niet mogelijk.

    Meer over de verschillen tussen de API's Zoeken en Search

  • Met de API KVK Handelsregister Profile kon je uitgebreide bedrijfsgegevens opvragen. Dat kan nog steeds met de API KVK Handelsregister Vestigingsprofiel. Met de API KVK Handelsregister Basisprofiel kun je basisgegevens opvragen.

    Meer over de verschillen tussen de API's Basisprofiel, Vestigingsprofiel en Profile

  • Medio 2022 wordt het weer mogelijk om te zoeken op postcode en huisnummer. Dit zijn alle zoekmogelijkheden in de API KVK Handelsregister Zoeken:

    • KVK-nummer
    • RSIN
    • Vestigingsnummer
    • Naam
    • Straat en plaats
    • Postcode en huisnummer (nieuw)

    Postcode en huisnummer worden niet standaard in het zoekresultaat getoond, tenzij hier op wordt gezocht.

  • Zoeken werkt iets anders dan je gewend bent. Je zoekt eerst met de API KVK Handelsregister Zoeken een bedrijf op. De informatie haal je vervolgens op met de twee andere API's. De API KVK Handelsregister Basisprofiel werkt met het gevonden KVK-nummer. De API KVK Handelsregister Vestigingsprofiel werkt met het gevonden vestigingsnummer.

  • Standaard worden alleen actieve registraties getoond. Wil je ook inactieve registraties zien? Dan moet je de parameter 'inclusiefinactieveregistraties' gebruiken. Je ziet dan bij de zoekresultaten of de vestiging of rechtspersoon actief of inactief is.

    Als de gevonden vestiging of rechtspersoon inactief is, en uitgeschreven voor 22 mei 2010, dan kun je geen informatie ophalen.

  • De kosten zijn deels gelijk gebleven.

    • KVK Handelsregister Zoeken is gratis (bij KVK Handelsregister Search betaalde je € 0,008 per bevraging).
    • Als je KVK Handelsregister Basisprofiel of Vestigingsprofiel gebruikt dan betaal je € 0,016 per bevraging (bij KVK Handelsregister Profile betaalde je hetzelfde bedrag).

    Meer weten over tarieven? Check dan de productpagina’s op het Developer Portal.

  • Nee, deze API’s verdwijnen. Je kunt ze tot uiterlijk 31 maart 2022 gebruiken. Nieuwe klanten worden hier niet meer op aangesloten.

Staat je vraag er niet tussen?

Neem contact met ons op. Binnen uiterlijk 5 werkdagen heb je een reactie van ons.

Contact opnemen